צבע זריז בשכבות

15 בספטמבר, 2009

בגרסאות הנוכחיות של פוטושופ (החל מ-6 אם אני לא טועה) יש המון דברים מעניינים שאפשר לעשות עם שכבות. אחד הפיצ'רים המוצלחים הוא ה-Adjustment Layer, שכבה מיוחדת חדשה שמדמה פעולות שבד"כ עושים ישירות על שכבת הציור (או התמונה), כמו שינוי בהירות, משחק עם הצבע, Levels ועוד. היתרון הוא שבמקום לעשות את הפעולה על השכבה עצמה ובכך לשנות אותה בלי אפשרות חזרה, שכבות Adjustment יושבות "מעל" הציור, ואפשר למחוק או לשנות אותן מתי שרוצים.

בשביל ליצור שכבת Adjustment (נקרא לה שכבת התאמה מעכשיו כדי שלא אצטרך לעבור בין אנגלית לעברית כל הזמן), לוחצים על האייקון של עיגול שחור-לבן בחלון השכבות, ובוחרים מהתפריט את סוג השכבה הרצוי. שחקו עם זה קצת ותבינו מהר מאוד איך רובן עובדות.

שכבות התאמה

שימו לב ששכבת ההתאמה נוצרת מראש עם מסכה. למי שלא מכיר את פוטושופ, מסכה היא מעין כיסוי על השכבה, שמאפשר להציג רק חלקים מסוימים ממנה בלי למחוק כלום, כלומר – כל השכבה עדיין קיימת, אבל לא רואים את כולה. בשביל להבין, צרו שכבת התאמה פשוטה כלשהי, תסמנו אותה בחלון השכבות, ובעזרת צבע שחור תתחילו לצייר בחופשיות על הקנבס; כל האזורים השחורים במסכה הם כמו "חור" דרך השכבה, ואפשר לראות את מה שמתחת. הנה דוגמה בשביל להבהיר, אבל נראה לי שכמה דקות התעסקות מספיקות בשביל להבין את העניין.

מסכות

כמו שאמרתי, אחד היתרונות של שכבות ההתאמה הוא שניתן לשנות אותן אחרי היצירה. פשוט מקליקים פעמיים על האייקון של השכבה (השמאלי מבין השניים; הימני הוא המסכה כמובן), וקופץ שוב חלון ההגדרות.

אז מה עושים עם השכבות האלה?

לאתגר #50 ציירתי חתול ואגוז בשחור לבן, ועל אף שנשאר ממש מעט זמן לפני העלאת הפוסט רציתי בכל זאת להוסיף קצת צבע. שיחקתי עם כל מיני שכבות בשביל לתת מכת צבע ראשונית לציור, ואתם יכולים להוריד מכאן את ה-PSD עם כל השכבות בשביל לעבור עליו לצד הפירוט שכאן.

זה הציור ההתחלתי בשחור לבן (תוכלו לשים לב ב-PSD שהשתמשתי בשכבת התאמה של בהירות וקונטרסט בשביל לחזק את ההבדלים בין בהיר לכהה):

חתול ואגוז - שחור לבן

התחלתי עם מספר שכבות Hue/Saturation בשביל לתת את הצבע הבסיסי לציור. הן מונחות אחת מעל השניה, ולכן השהפעה של כל אחת מסתמכת על אלה שמתחתיה: אם נשנה את צבע השכבה התחתונה, העליונות יותר ישתנו בהתאם.

חתול ואגוז - צבעוניות בסיסית

השכבה הראשונה נותנת צבע לכל הציור, אבל שלוש השכבות הבאות אמורות להשפיע רק על חלקים מסוימים, אז השתמשתי במסכה שמסתירה את כל האזורים עליהם שכבת ההתאמה לא צריכה להשפיע. בצעד 2 למשל (למעלה משמאל) המסכה שחורה בכל אזור הרקע, והוא נשאר ירוק כמו שהיה קודם. למעשה, לא מילאתי את האזורים האלה בשחור מוחלט, ולא השארתי את האחרים לבנים לגמרי; השתמשתי במברשת אוורירית ב"ציור" המסכה ונתתי לצבע הרקע להציץ דרך הצבעים האחרים, כדי שהכל יראה שייך לאותו עולם.

עוד משהו שאפשר לעשות עם שכבות התאמה הוא לשחק עם האטימות שלהן. במקרה הזה השכבה הראשונה היא ב-100%, אבל האחרות באטימויות משתנות, וחיזוק האדמומיות אצל הסנאי והחתול בצעד 4 הוא בסך הכל ב-40%.

הצעד הבא שעשיתי הוא שכבת Color Balance. אני אוהבת את הפיצ'ר הזה כי הוא מאפשר למצוא צבעוניויות חדשות שלא חשבתי עליהן במהלך העבודה, וממש יכול לשנות את כל האוירה בציור בכמה קליקים. מצאו את ההבדלים:

Color Balance

עכשיו הכנסתי 2 שכבות, אחת ב מצב Color ואחת במצב Overlay, שתיהן באטימות נמוכה ביותר, ובהן נגיעות של צהוב באזורים דרכן מציצה השמש בצמרת, וגם בנקודות האור שנופלות על העץ והחיות בקידמה. רציתי לתת צהבהבות מסוימת לאור, כי זה בכל זאת אור שמש ולא אור פלואורוסנט. אלה אמנם לא שכבות התאמה, אבל משחק עם ה-Modes השונים בחלון השכבות גם יכול לתת צבעוניות זריזה לציור. Color שומר על הטונים של הציור (בהיר-כהה) אבל הופך את כל הגוונים לאותו צבע בסיס, ו-Overlay כמו מצייר עם אור בצבע מסוים. כרגיל, כדאי לנסות בשביל להבין.

מעל שכבות האור יצרתי עוד שכבת Overlay באטימות נמוכה, והפעם מילאתי את כולה בצבע. המטרה היא לאחד את כל הצבעים עם תאורה אחידה (מאוד עדינה) וגם להשפיע קצת על סכמת הצבעים של הציור.

שתי שכבות התאמה נוספות בשביל שינויים קלים של רוויית צבע ובהירות, ובסופו של דבר עוד שכבת Color שרק משנה את צבעו של החתול לקצת פחות אדום מלובסטר.

הנה הציור הסופי:

חתול ואגוז - סופי

זו כמובן רק ההתחלה. האיור דורש עוד הרבה עיבוד ידני בשביל להתקרב למוצר מוגמר, אבל עכשיו יש משהו להתחיל לעבוד איתו, וזה לקח בערך רבע שעה.

אביב

האיור השבועי #51 + הודעה

14 בספטמבר, 2009

אהלן,

האתגר של השבוע היה אמור להיות הפתעה לכבוד יום ההולדת של אחותי שיוצא ממש היום; היא נמצאת באוסטרליה (מכאן הנושא) וחשבתי שמכיוון שדדליין האתגר יוצא בדיוק בתאריך, אפשר לשלב את השמחות. בלי קשר לאתגר ציירתי לה גם איזו מתנה קטנה, שאפרסם מאוחר יותר.

לצערי רק שני אנשים השתתפו באתגר השבוע, ונראה שזו מגמה מתמשכת בזמן האחרון. גם אם יש כמות לא רעה של משתתפים, התגובות די לוקות בחסר, ונוצר מעגל: אנשים שולחים ציורים במטרה לקבל עליהם תגובות, כשאין תגובות הם לאט לאט מפסיקים לשלוח, וככל שיש פחות משתתפים יש פחות סיכוי לקבל תגובה.

המגמה הזו, בשילוב עם העובדה המצערת שבאמת לא עדכנתי לאחרונה יותר מדי את הבלוג מלבד הפוסט השבועי של האתגר, הביאו אותי למסקנה שכדאי להוציא את האתגר השבועי לחופשה, והשנה העברית החדשה היא זמן חגיגי וטוב לעשות זאת.

אז לידיעת כל המשתתפים באתגר והמתעניינים בו באופן פסיבי – האתגר השבועי יוצא לחופש למטרות התרעננות.

אשמח לשמוע את קולכם בעניין. בינתיים, הנה החגיגות האוסטרליות שכן הגיעו לאזורנו.

הציורים לאתגר #51 – חגיגה אוסטרלית:
כל הציורים באתגר השבועי שייכים ליוצריהם. שם היוצר מצוין מעל העבודה.

ג'ק
חגיגה אוסטרלית - ג'ק

אנוש
חגיגה אוסטרלית - ג'ק

שיהיה שבוע אחרון בתשס"ט שמח,
אביב

פרוייקט לצאת מהקופסה – העיצובים המנצחים

13 בספטמבר, 2009

boxלפני כמה חודשים פרסמתי הודעה על תחרות "לצאת מהקופסה" לעיצוב קופסאות פח לכבוד 100 שנה לתל אביב, ובימים אלה כבר אפשר לראות את קופסאות הגמר מעטרות את מדפי AM:PM.

העיצובים המנצחים מוצגים באתר לצאת מהקופסה, ואת הקופסאות עצמן אפשר להשיג במהלך חודש ספטמבר בסטימצקי ו-AM:PM.

מעניין לראות את הסגנונות של העיצובים המנצחים. הם גורמים לי לתהות האם כל הכניסות לתחרות היו ברוח דומה, או שהמנצחים קלעו במידה מסוימת לסגנון שהתחרות "חיפשה".

איחוד דיסני ומרוול – תגובות קריאייטיביות

10 בספטמבר, 2009

ודאי קראתם כבר איפהשהוא שדיסני רכשה את חברת מרוול – קומיקס, טלויזיה, סרטים והכל. הועלו חששות לגבי השתלטות עוינת של אופי דיסני על התכנים של מרוול, אבל למיטב הבנתי דיסני תשאיר להם לנהל את ענייניהם בעצמם, לפחות בתחום הקומיקס. בקולנוע אפשר לקוות שהם לא יגעו בדברים המוצלחים (איירון מן למשל), ויזיזו עניינים במותגים שפחות עובדים (אני אשמח לראות גרסה דיסנית-מצוירת לארבעת המופלאים, למען האמת. המשחק לפחות יהיה טוב יותר).

אני לא עוקבת אחרי ההתרחשויות בעולם של מרוול בשנים האחרונות אז לא ממש עצרתי את נשימתי לקראת המהפך, אבל אנשים ברחבי הרשת העלו רעיונות משעשעים לתוצאות אפשריות מהחיבור הזה, כמו הסטריפ הזה של פני ארקייד והאתגר החדש ב-Art Jumble.

אם מצאתם ספינים מוצלחים על דיסני/מרוול ברשת אתם מוזמנים לקשר אליהם בתגובות. ובכלל, מה אתם חושבים על המיזוג?

האיור השבועי #50 – חתול ואגוז

7 בספטמבר, 2009

מזל טוב! האיור השבועי הגיע לחמישים, מספר עגול ונאה ומרשים ביותר! כל הכבוד לכל המשתתפים באתגר, במיוחד לותיקים שאתנו מתחילת הדרך, והרבה תודה לכולכם. הרי לכל העסק לא היתה משמעות בלי ההשתתפות שלכם.

אני מקווה שנמשיך ונאסוף אמנים חדשים לפעילות, ושכולם פה ימשיכו לדחוף את עצמם למקומות חדשים, לאתגר ולרענן את מאגרי היצירה. שיהיה לכולנו מזל טוב ועוד הרבה אתגרים בעתיד 🙂

הציורים לאתגר #50 – חתול ואגוז:
כל הציורים באתגר השבועי שייכים ליוצריהם. שם היוצר מצוין מעל העבודה.

רעות
חתול ואגוז - רעות

אייל
חתול ואגוז - אייל

יובל
חתול ואגוז - יובל

רחל
חתול ואגוז - רחל

ערן אביאני
חתול ואגוז - ערן

אביב אור
חתול ואגוז - אביב

תום
חתול ואגוז - תום

חתול ואגוז - תום

הנושא לשבוע הבא: #51 – "חגיגה אוסטרלית"

דדליין: שני, 14 בספטמבר בשעה 15:00.

ציורים שיישלחו מאוחר יותר לא יעלו לאתגר.

איור טוב מורכב מרעיון מוצלח וביצוע איכותי; הקדישו זמן, מאמצים ויצירתיות לשני הפנים האלה, ונצלו את האתגר השבועי כדי לאתגר את עצמכם לנסות משהו חדש ולהביא את היכולות שלכם למיצוי!

ציורים אפשר לשלוח ל-avivor בג’ימייל.קום. הקובץ צריך להיות JPG, ומקסימום 1000 פיקסל לגובה או לרוחב (עדיף פחות. השתמשו בכל ה-1000 רק אם הציור באמת דורש את זה). אנא ציינו את השם בו אתם רוצים להופיע בבלוג. אחרת אשתמש בשם מתוך כתובת המייל.

אני ודמויות אחרות

3 בספטמבר, 2009

כמה דברים מהזמן האחרון.

קצינה מטילת לחשים ל-Wandering Men Studios שאיירתי להם כל מיני דמויות לאחרונה:

קצינה מטילת לחשים - תהליך
קצינה מטילת לחשים

פורטרט עצמי לשודי פדודי:
פורטרט עצמי - סקיצה
פורטרט עצמי

החבורה שלנו במבוכים ודרקונים: מנאווידאן הכהן העצי (או: רב שיח!), אלסה המלומדת האלדרינית, גואל-1, איש הפח שמחפש לב ושונאן, האלף האפל הפרנואיד.
פורטרט עצמי